اتومبیل
مسئولیت
اشخاص
آتش سوزی
باربری
مهندسی
بستن
از دیرباز، یکی از اولین نیازهایی که بشر در زمینه بیمه احساس کرد، بیمه های باربری بود. چرا که صاحبان کالاها مجبور بودند کالای خود را به وسایل حمل بسپارند و اتفاقاتی که در طول مسیر برای کالاها می افتاد، باعث از دست رفتن سرمایه صاحبان کالا می شد. به طور مثال در قدیم بیشتر کالاها از طریق کشتی منتقل می شد و با توجه به خطراتی که کالاها را حین حمل تهدید می کرد، بازرگانان را بر آن داشت که از بیمه های باربری در این زمینه استفاده کرده و کالاهای خود را در حین حمل تحت پوشش بیمه قرار دهند.
در کشور ما نیز بیمه های باربری برای حمل های هوایی، زمینی و دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. و با توجه به مبدأ و مقصد کالاها، دو نوع بیمه نامه در این زمینه صادر می شود. بیمه باربری داخلی برای کالاهایی که در داخل کشور و با مبدأ و مقصد ایران صادر می شوند. و بیمه باربری وارداتی و صادراتی که همانطور که از اسمش پیداست برای حمل و نقل بین المللی به کار گرفته می شود.
شرایط و مقررات این نوع بیمه نامه در داخل ایران تدوین شده و شرکت بیمه سامان محموله هایی را که مبداء، مقصد و مسیر حمل آن در محدوده جغرافیایی ایران قرار دارند را در مقابل خطراتی نظیر آتش سوزی، انفجار، و همچنین تصادف، تصادم و واژگونی وسیله نقلیه را تحت پوشش قرار می دهد. در این نوع بیمه نامه با پرداخت حق بیمه بیشتر می توان خطرات اضافی نظیر سرقت کلی محموله، خطرات ناشی از تخلیه و بارگیری، آبدیدگی، برخورد جسم خارجی با محموله و پرت شدن محموله از روی وسیله حمل را تحت پوشش قرار داد.
این نوع بیمه نامه شامل انواع محموله های صادراتی، وارداتی، و ترانزیتی می شوند. درحمل بین المللی بیمه نامه بر اساس شرایط استاندارد انستیتوی بیمه گران لندن صادر می شود و مورد تأیید بیمه گران و مراجع حقوقی اکثر کشور ها است.
شرکت بیمه سامان بیمه نامه حمل و نقل بین المللی را با هر یک از شرایط A و B و C صادر می نماید که این شرایط در سطح جهان با همین عناوین مشهورند که تفاوت این شرایط در پوشش خطراتی است که هرکدام از آنها دارند. به طور مثال کاملترین بیمه نامه ای که در این زمینه ارائه می شود، بیمه نامه با شرایط کلوز A است.